-
-
-

Home staging - z czym to się je???

Jak przygotować nieruchomość do sprzedaży lub wynajmu?

 

 

Home staging (property presentation, property styling) – co to takiego???

Zacznijmy od małego wyjaśnienia. Określenie to funkcjonuje u nas w postaci zapożyczonego zwrotu angielskiego, przywędrowało na nas ze Stanów Zjednoczonych. Jak dotąd nie uzyskało popularnego tłumaczenia na język polski i przyjęła się nazwa angielska. W wolnym tłumaczeniu można to przetłumaczyć jako ‘`inscenizacja domu``.

 

O co tu chodzi??

Na rynku amerykańskim,  bardziej rozwiniętym od naszego, okazało się, że poświęcając czas i środki na przygotowanie nieruchomości do sprzedaży, bądź najmu osiąga się parę rzeczy. Znacznie skraca się czas poszukiwania potencjalnego klienta i uzyskuje się wyższą cenę transakcyjną. 

Z przeprowadzonych badań okazało się, że średni czas poszukiwania klienta – nabywcy znacznie się skraca. Dochodzi czasami nawet do 40 %. Natomiast uzyskana w efekcie cena transakcji jest wyższa średnio o nawet 10%, w porównaniu z ofertami, w których nie korzystano z tego zakresu działań.

Okazuje się więc, że home staging to bardzo ważny element przygotowania nieruchomości do transakcji. Polegający na uzyskaniu takiego wizerunku nieruchomości, który spowoduje zwiększenie zainteresowania  osób poszukujących odpowiedniej dla siebie nieruchomości.

 

Jaki jest powód takich różnic? Dość prosty.

 

Większość ludzi jest wzrokowcami. Wzrok jest w tym przypadku wiodącym kanałem odbierania rzeczywistości.

 

Co w związku z tym jest ważne?

Każda nieruchomość czy to do sprzedaży, kupna czy wynajmu ma swoje wady i zalety. Nie ma nieruchomości idealnej. Dlaczego? Bo odbiór stanu faktycznego opiera się na guście, indywidualnych upodobaniach i wrażeniach wzrokowych. Całość to silnie zindywidualizowana mieszanka emocji i logiki. Ten mechanizm wykorzystują techniki  home staging.

Zasada jest prosta – podkreślić zalety danej nieruchomości i wady zepchnąć na plan dalszy. Oczywiście w ramach możliwości, jakie stwarza dana nieruchomość. Ale o tym potem.

Zakres działań związanych z home stagingiem to nie kapitalny remont mieszkania czy domu. To w miarę możliwości działania nisko kosztowe, angażujące zaledwie  kilka procent wartości danej nieruchomości.

Sprzedając czy wynajmując mieszkanie, czy dom musimy je wyróżnić na tle innych ofert, często setek lub tysięcy dostępnych na rynku.

Badania potwierdzają, że nawet do 80% ludzi nie potrafi sobie wyobrazić potencjału wnętrz jeśli są one zagracone, nie posprzątane lub ma nieodpowiednie dla nich kolory. Rzadko kiedy sprzedajemy lub wynajmujemy nieruchomość z ‘`gołymi`` ścianami. Znacznie częściej jest to już lokum umeblowane lub zabudowane.

Czyli kłania się dodatkowy element – jak zaaranżować wnętrza, tak, aby wykorzystać potencjał danej nieruchomości.

 

Czy to oznacza przebudowę nieruchomości?

W działaniach przygotowujących nieruchomość do sprzedaży, wynajmu chodzi o takie przygotowanie wnętrz, aby trafiły w gust jak najszerszej grupy potencjalnych nabywców. Zgodnie z obowiązującymi trendami, dopasowanymi do odpowiedniej grupy docelowej. Chodzi o to aby  stworzyć takie wnętrza, w których klient ma dostrzec potencjał aranżacyjny określonej nieruchomości.

 

Jakie są korzyści z takiego przygotowania nieruchomości?

Cały proces sprzedaży nieruchomości – mieszkań, domów czy wynajmu w większości przypadków jest związany z silnymi emocjami właścicieli, często także ze stresem.

Sprzedający, jeśli zbyt długo nie ma potencjalnych nabywców – rozważają obniżenie ceny. Często od 3% nawet do 15-20%, bo chcą zwiększyć zainteresowanie ze strony kupujących.

Często powodem małego zainteresowania nie jest cena. Powód często jest inny.  Może to oznaczać, że nieruchomość jest nieodpowiednio przygotowana.

Jest takie powiedzenie – dobre zdjęcia sprzedają.  Jeśli na stronach internetowych są zdjęcia wykonane nieprofesjonalnie, wnętrza prezentują się mało atrakcyjnie, to taki może być efekt. Brak odpowiedniego zaprezentowania nieruchomości może spowodować brak zainteresowania lub małe  zainteresowanie daną nieruchomości.

Home staging może to zmienić, może wygenerować duże zainteresowanie nieruchomością oraz doprowadzić do szybkiej transakcji.

Odpowiednia działania przed wystawieniem oferty na rynek mogą podnieść wartość danej nieruchomości o kilka, czasem nawet o kilkanaście procent.

Chodzi więc nie tylko o oszczędność czasu, czyli przyśpieszenie procesu transakcji. Chodzi także o lepszy wynik finansowy danej nieruchomości.

Dodatkowy element, który trzeba wziąć pod uwagę -  to znacząca redukcja stresu sprzedającego. Im dłużej trwa oczekiwanie tym stres wzrasta.

 

Jak rozpocząć przygotowania danej nieruchomości?

Pamiętajmy o podstawowej rzeczy.

 

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz.

 

Musimy pamiętać o bardzo ważnej rzeczy. Człowiek, który będzie oglądać naszą nieruchomość na samym początku, będzie kierował się ‘pierwszym wrażeniem`. Co to oznacza? To odczucie jakie będzie miał w ciągu pierwszych minut pobytu w naszej nieruchomości. Tego jak się będzie czuł w pierwszych minutach pobytu. To często rzutuje na dalszy przebieg całej wizyty. Jeśli pierwsze wrażenie będzie niekorzystne, to znacznie trudniej będzie omawiać zwłaszcza zalety danej nieruchomości.

W procesie przygotowywania należy wziąć pod uwagę kluczowy element – przemiana nieruchomości ze stanu ‘`zamieszkana`` do stanu ‘`do sprzedaży``.  Oczywiście, wtedy kiedy jest  możliwe.

Należy rozpocząć od gruntownego wysprzątania wnętrz. Dlaczego?

Zaniedbane, brudne pomieszczenia są o wiele mniej atrakcyjne dla nabywcy, w połączeniu ze słabym lub nieodpowiednim oświetleniem – mogą wręcz zniechęcić klienta.

Każdy potencjalny nabywca będzie czuł się o wiele lepiej w czystej przestrzeni. Powinniśmy o tym pamiętać.

Kolejnym etapem jest depersonalizacja wnętrz.  Zminimalizowanie ilości dekoracji. Nasz cel to pokazanie możliwie całej przestrzeni nieruchomości oraz potencjalnych możliwości aranżacyjnych.

Obejmuje to odświeżenie  ścian pomieszczeń. Należy wziąć pod uwagę neutralne barwy i kolory. Takie, które będą do zaakceptowania przez większą liczbę potencjalnych nabywców.

Trzeba zadbać  drobne naprawy – ludzie nie lubią wprowadzać się do pomieszczeń w których od samego początku trzeba będzie coś naprawiać.

Nie chodzi o ukrywanie wad nieruchomości. Chodzi eksponowanie atutów.

Prosta rzecz – oświetlenie wnętrz. Dodatkowe lub inaczej dobrane oświetlenie może zasadniczo zmienić odbiór wnętrz. Może znacząco podnieść ich atrakcyjność lub nawet wprowadzić pewien klimat. Doświetlenie często pomaga.

 

Na tym etapie pamiętajmy o podstawowych rzeczach:

Czystość pomieszczeń

Światło we wnętrzach

Kolory pomieszczeń

Styl - wizerunek

Zapach

Przestrzeń – możliwości aranżacyjne

 

Tyle na ten moment.

 W następnym wpisie więcej szczegółów i porad.