-
-
-

Home staging - garść praktycznych porad

Na co zwrócić uwagę podczas przygotowania nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu.

 

 

Home staging – garść praktycznych porad

Chcemy, aby nasze  mieszkanie bądź nieruchomość zrobiła jak najlepsze wrażenie na potencjalnym kliencie. Kluczowe czynniki, które powinniśmy wziąć pod uwagę.

Zanim zaczniemy - pamiętajmy. Pierwsze minuty są kluczowe. Pierwsze wrażenie jest często dominujące i determinujące dalszy przebieg prezentacji nieruchomości. Zawsze.

 

Światło – oświetlenie

Wzrok to najważniejszy ze zmysłów, pamiętajmy o tym. Pomimo tego, że odbieramy rzeczywistość wszystkimi zmysłami, to wzrok jest najważniejszy dla większości osób. Coś, co jest dobrze zaprezentowane i właściwie oświetlone bardziej przyciąga naszą uwagę i jest dla nas bardziej atrakcyjne.

Prawidłowe operowanie oświetleniem i światłem ma kluczowe znaczenie. W każdym pomieszczeniu istotna jest przecież przestrzeń, kolory i możliwości aranżacyjne. Światło powiększa pomieszczenie, ożywia je, nadaje kolorom głębię, wydobywa zalety każdego wnętrza. Tutaj musimy pamiętać o tym, że harmonia i kompozycja jest niezwykle istotna.

Dlatego warto rozważyć kilka punktów świetlnych. W niektórych miejscach pożądane jest światło rozproszone, w innych światło skupione. Odpowiednio dobrane uwypuklają pożądane elementy wnętrza, nadają mu charakter i niepowtarzalną atmosferę.

 

Kolor – barwy wnętrza

Kolorystyka jest niezwykle indywidualną spraw każdego z nas. Mamy swoje ulubione zestawy kolorystyczne. W procesie home stagingu trzeba na to spojrzeć inaczej. W momencie przygotowywania wnętrz pod sprzedaż / wynajem  trzeba wybrać coś, co będzie neutralne. Aranżacja kolorystyczna powinna być tak dobrana,  aby każdy czuł się komfortowo. 

Tutaj standardem przyjętym jako neutralne są wnętrza hotelowe. Wnętrze hotelowe są tak projektowane, aby każdy czuł się w nich komfortowo. 

Pożądany jest taki zestaw kolorystyczny, który wykreuje środowisko neutralne, czyli bez negatywnych skojarzeń. Warto śledzić jakie kolory są obecnie na czasie w danym momencie.

 

Styl – w jaki sposób wnętrza są urządzone lub zaaranżowane.

 Nasze podejście do tego elementu musi być praktyczne. Małymi nakładami, maksymalny efekt wizualny. Trzeba ocenić co może uatrakcyjnić nasze wnętrza.  Nie gońmy za modą, lepiej postawić na nietypowe, niezbyt kosztowne rozwiązania. 

Pamiętajmy, często mniej znaczy lepiej. Stwórzmy klimat w prezentowanych wnętrzach. Meble i dodatki można przecież wynająć. Ważne jest, jaką koncepcję obierzemy.  Zasad podstawowa to prostota. Bez przeładowania meblami i dodatkami – klient ma mieć możliwość wyobrażenia sobie możliwości aranżacyjnych pomieszczeń.

Nadmiar mebli, dodatków i dekoracji nie ułatwi tego.  Stawiajmy na prostotę i praktyczność. To daje lepszy efekt niż wnętrze przeładowane optycznie.

 

Zapach – stwarza atmosferę i klimat.

Odbieramy rzeczywistość zmysłami, zawsze. Pamiętajmy o tym. A nie zawsze o tym pamiętamy.

Zapach panujący we wnętrzach to niezwykle istotny element ich atrakcyjności bądź jej braku. Wnętrza dawno nie wietrzone, z panującym zaduchem na pewno nie będą atrakcyjne. Nie do pomyślenia jest pominięcie tego elementu.

I tu znowu trzeba mieć na uwadze dobór zapachów, zasada neutralnie i delikatnie niż ciężko i dusząco. Stonowane zapachy kojarzące się z domową atmosferą  dadzą znaczenie lepsze efekt.

Warto zadbać o łazienkę, aby panował świeży, delikatny zapach np. lasu lub morza.

Pamiętajmy. Łazienka i kuchnia są tu szczególnie sprawdzane i decydują o odbiorze całości.

Nie zadbanie o ten element może zniweczyć cały zamysł i znacząco utrudnić pozytywny odbiór naszej nieruchomości.

 

Przestrzeń – możliwości aranżacyjne.

I znowu kłaniają się nasze zmysły. W tym momencie bardzo ważne jest to aby pomieszczenia spełniały kryteria kupującego. Potencjał powierzchni, jej aranżacji – przestrzeń. To się liczy.

Funkcjonalność i możliwości aranżacyjne znacząco podnoszą atrakcyjność pomieszczeń.

Zagracone pomieszczenia, z duża ilością mebli i dodatków nie pomogą w tym. Trzeba też wziąć pod uwagę depersonalizację pomieszczeń. Zaaranżowanie neutralne, nasz gust w tym momencie może bardziej przeszkadzać niż pomagać.

Warto pamiętać, że decydować będą minuty, decyzja podjęta pod wpływem chwili, i co dalej?

Przygotowując pomieszczenia miejmy na uwadze, że klient patrzy na nieruchomość swoimi oczami. W tym momencie ocenia możliwości aranżacji – jak urządzić pomieszczenia według swojego gustu i oczekiwań. To jest dla niego najważniejsze i decydujące.

 

Garść porad praktycznych

 

Pamiętajmy – tutaj decyduje gust klienta a nie nasz.

 

Posprzątajmy

Trzeba dokładnie zadbać i gruntowne wysprzątanie wszystkich pomieszczeń.

Zwróćmy uwagę na kurz i paprochy, grzejniki,  parapety i inne zakamarki, gdzie gromadzi się kurz.

Blaty i meble powinny być odkurzone. Tapicerka bez palm włosów czy nalotów. Dywany i chodniki wyprane i odkurzone.

Wydawałoby się oczywiste i jasne. Nie zawsze tak jest.

 

Okna – kluczowy element.

Okna to często kluczowy element oceny pomieszczeń. Klient ocenia ile dają światła. Nie blokujmy dopływu światła ciężkimi, ciemnymi zasłonami. Ważny jest wykonanie okien i ich stan.  Czy są szczelne. Niedopuszczalne są smugi i zacieki. Unikajmy przeładowania parapetów kwiatami i doniczkami.

 

Podłogi

Powinny być odkurzone i czyste, umyte. Bez plami i zanieczyszczeń. Bez kurzu - zwłaszcza od meblami. Ważne, by nie wydzielały mocnego zapachu.

Pamiętajmy.

Stary, zniszczony parkiet niweczy wygląd pomieszczeń. Stare zużyte płytki podłogowe – tak samo.

Odświeżone nadają pomieszczeniu lepszy wygląd niż zagracone dywanami lub wykładzinami.

 

Zapachy

Koniecznie trzeba zadbać o zapach w mieszkaniu. Usunąć źródła przykry zapachów. Przewietrzyć pomieszczenia.  Warto rozważyć ozonowanie pomieszczeń. W ostateczności aerozole, ale tutaj zasad – unikać ciężkich duszących zapachów.

 

Meble.

Mniej znaczy lepiej. Nadmiar mebli nie jest korzystny. Przestrzeń i aranżacja to podstawa. Warto zadbać o porządek w szafach i meblach, po otwarciu zagraconych mebli mamy pewien dyskomfort.

Prostota i funkcjonalność to podstawa.

 

Pomieszczenia zdepersonalizowane.

Usuńmy zbędne dekoracje, obrazy, wazony, plakaty, dyplomy itp. Ważny jest styl uniwersalny i neutralny. To pomoże klientowi aranżować w myślach układ pomieszczeń.

 

Usterki – koniecznie usunięte.

Nasze codzienne przyzwyczajenia mogą być przeszkodą. Drobiazgi, które nam nie przeszkadzają mogą nas zgubić.

Luźna klamka, wypadający lub zacinający się zamek, cieknący kran, problematyczny wyłącznik światła to tylko niektóre z przykładów. Zadbajmy o to.

Często prezentacje odbywają się po południu lub wieczorami. Zadbajmy o sprawne oświetlenie i sprawne żarówki.

 

Łazienka – zadbaj o czystość.

Łazienka, obok kuchni to kluczowe pomieszczenie dla klienta. Wielkość, funkcjonalność, możliwości aranżacyjne i przede wszystkim czystość. Powinno być czysto i schludnie. Niedopuszczalny jest brud, smugi brudu, grzyb, pleśń czy wilgoć. Stan armatury czy wanny jest kluczowy. Rdza, zacieki czy brud nie pomogą wywołać korzystnego wrażenia. Świeży ręcznik, nowe mydło. Rozważmy to.

 

Wrażenie, wrażenie – oczy kupują. 

Zadbajmy o ogólne wrażenie, otoczenie nieruchomości.  Już od etapu wycieraczki, klamki, drzwi. Wyłącznik światła czy dzwonka powinny być sprawne i czyste, zadbane.   Pierwsze wrażenie po otwarciu drzwi, zapach, oświetlenie, ogólny porządek.  To podstawa. To już mówi wiele o nas.

 

Ściany w pomieszczeniach.

Ściany to niezwykle ważny element pomieszczeń Niedopuszczalne są plamy, ubytki czy uszkodzenia.  Całe wrażenie może runąć. Ciemne, bure, stare kolory nie pomogą nam.

Zadbajmy więc o odświeżenie ścian. To prosty, ale bardzo skuteczny sposób na nadanie pomieszczeniom nowego, świeżego wyglądu. Koszt niewielki, a efekt doskonały.  Pamiętajmy o neutralnej kolorystyce.

 

Dekoracje tak, ale sezonowe.

Zadbajmy o drobiazgi, które mogą poprawić nastrój pomieszczeń. Mogą to być na przykład świeże kwiaty w wazonie.  Może być kosz ze świeżymi owocami. Cytryny lub jabłka oprócz wyglądu dają ładny zapach.

 

Balkon

Często niedoceniany element mieszkania. Umyjmy posadzkę, postawmy parę kwiatów, parę mebli ogrodowych może znacząco poprawić atrakcyjność balkonu. 

Ważne, by podkreślić jego możliwości, bo poranna kawa lub śniadanie to coś wyjątkowego.

 

Ważne.

Pamiętajmy. Wszystkie te porady zastosujmy patrząc na naszą nieruchomość oczami klienta, a nie naszymi. Dla klienta ważne będą jego oczekiwania i możliwości urządzenia po swojemu. Rozmawiajmy z nim o tym, czego on chce i jak chce. To będzie powód kupna czy wynajmu a nie nasze własne oczekiwania.

 

Powodzenia.