-
-
-

Często zadawane pytanie – dlaczego mam korzystać z biura nieruchomości???

Co tak naprawdę robi biuro nieruchomości ? 28.07.2019

 

Często zadawane pytanie – dlaczego mam korzystać z biura nieruchomości???


Niemal każdy, kto sprzedaje nieruchomość, rozważa współpracę z biurem nieruchomości lub pośrednikiem nieruchomości. Podstawowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji jest często dość prosty powód – często podawany przez sprzedających / kupujących: Prowizja

 

Po co mam płacić prowizję pośrednikowi? Przecież to samo mogę zrobić sam i oszczędzić te pieniądze.

I tu powstaje kolejne pytanie – czy faktycznie oszczędzam i za co płacę pośrednikowi.

 

Wiele osób decyduje się na taką współpracę. Najczęściej są zadowoleni, ale bywają i osoby rozczarowane. Zdania na temat współpracy z pośrednikami nieruchomości bywają różne. Miejmy na uwadze parę ważnych kwestii – dopiero po ich rozważeniu decydujmy co dalej, tak aby decyzja była mądra, racjonalna. Pamiętajmy też – nie cofniemy czasu po podjęciu złej decyzji.Chodzi przecież o spore pieniądze. W przypadku np. mieszkania to przynajmniej kilkaset tysięcy złotych, w przypadku domu często są to kwoty sięgające dwa, trzy, pięć razy tyle. Pamiętajmy  że często jest dorobek całego życia.

Fakt podstawowy.

Współpraca z profesjonalnym pośrednikiem przy sprzedaży nieruchomości to znacznie większa szansa na końcowy sukces Twojej transakcji. A przecież o to chodzi w tej sytuacji – wynik końcowy, skuteczność, czas i końcowy sukces.

 

Przyjrzyjmy się temu, co się składa na cały proces.


Charakterystyczną cechą obecnego rynku nieruchomości jest znaczna przewaga ilości ofert sprzedaży nad liczbą chętnych do zakupu nieruchomości. Kupujący mają tego świadomość i dlatego są wymagający i ostrożni. Aby korzystnie, szybko i bezpiecznie sprzedać mieszkanie czy nieruchomość konieczne jest posiadanie określonej wiedzy i narzędzi:

 

Analiza ofert i cen konkurencyjnych nieruchomości.

Ceny w danej kategorii (lokale, mieszkania, działki, domy wolnostojące, domy w zabudowie szeregowej lub bliźniaczej). I tu pojawia się kluczowa kwestia – informacja o cenach transakcyjnych, czyli cenach, za które rzeczywiście sprzedawano nieruchomości. Ceny ofertowe, prezentowane np. w Internecie to informacje o tym, czego oczekuje sprzedający, a nie źródło informacji o realnych cenach nieruchomości.  Pamiętajmy - nieruchomość to towar, który będzie porównywany przez klientów kupujących z innymi podobnymi wystawionymi na sprzedaż. Niezbędna jest wiedza jaka cena będzie realna.

Tutaj zderzają się dwa kompletnie różne światy i dwa kompletnie różne zestawy oczekiwań

Kupujący – którzy patrzą na nieruchomość jedynie przez pryzmat swoich oczekiwań i cen na tle konkurencyjnych ofert. Emocje i sentymenty nie są istotne. Jeszcze. Podstawowe czynniki na tym etapie to - cena i lokalizacja. Czyli jak wybrać to, co im odpowiada. Reszta jest potem.

Sprzedający -  jego potrzeby emocje i oczekiwania – często czynnikiem dodatkowym jest wartość sentymentalna nieruchomości i ma wpływ na ocenę wartości nieruchomości.

Kupujący nie zapłacą więcej, jeśli aktualna sytuacja rynkowa tego nie uzasadnia, np. tylko dlatego że właściciel np. poniósł wysokie koszty urządzania mieszkania. Natomiast zbyt wysoka zniechęci potencjalnych kupców, a zbyt mała zmniejszy nasz zysk.

Pamiętajmy.

Ceny prezentowane w Internecie to ceny ofertowe i często znacznie odbiegają od cen transakcyjnych, czasem nawet o 20%.

 

Kolejne czynniki procesu.

 

Zdjęcia, które sprzedają - Home Staging.

Zestaw technik i działań mających na celu przygotowanie mieszkania lub domu do sesji fotograficznej – czyli serii zdjęć, które prezentują nieruchomość kupującym. Musimy tu zawsze pamiętać o pierwszym wrażeniu i odpowiedniej atrakcyjności zdjęć prezentujących daną nieruchomość. Większa atrakcyjność zdjęć przekłada się na większe zainteresowanie kupujących. Tak więc odpowiednia sesja zdjęciowa to niezwykle istotny element sprzedaży mieszkania. Nawet atrakcyjna, dobrze przygotowana nieruchomość przepadnie i nie wzbudzi zainteresowania jeśli zdjęcia będą nieodpowiednie.

 

Marketing i reklama.

Żyjemy w czasach gdzie reklama i marketing to część naszego życia,  a także niezwykle istotny element jakiejkolwiek transakcji. To od nas zależy, czy wykorzystamy potencjał jaki dają te kanały komunikacji i dotarcia do potencjalnego klienta. Zignorowanie tych możliwości może skutkować tym, że albo mnie sprzedamy swojej nieruchomości, albo będzie to długo trwało, ilość zainteresowanych będzie mała a cena poleci w dół. 

 

Opis nieruchomości pod kątem marketingowym – czyli taki opis, który umiejętnie prezentuje zalety i cechy danej nieruchomości, trafia i dociera z przekazem do określonej grupy nabywców zainteresowanych daną kategorią nieruchomości. Stworzenie dobrego opisu może znacznie podnieść atrakcyjność nieruchomości i zwiększyć jej szanse na szybką i korzystną transakcję Pamiętajmy o tym, że kupujemy emocjami a nie logiką. Jak stworzyć dobry, emocjonalny opis pod kątem marketingowym, trafiający w oczekiwania kupujących?

 

Narzędzia reklamowe - jakie narzędzia reklamowe zastosujemy, tak aby nasza oferta trafiła do danej , pożądanej grupy odbiorców?

 

Promocja oferty – jak to zrobić właściwie. Wiele osób myśli, że wystarczy zamieścić ogłoszenie w Internecie lub na portalu ogłoszeniowym i sprawa załatwiona. Trzeba wziąć pod uwagę parę kwestii.

Ogłoszenie - internet. Aby nasze ogłoszenie było widoczne często konieczne jest opłacenie naszej promocji. W masie innych ogłoszeń widoczność naszego ogłoszenia codziennie maleje. Aby nasze ogłoszenie docierało do szerokiej grupy odbiorców należy wziąć pod uwagę jego pozycjonowanie. To często kolejny wydatek, skuteczność takiego zabiegu jest nie do przewidzenia.  Osobna kwestia do rozważenia to na jakim portalu umieścić nasze ogłoszenie, tak aby docierało do szerokiej grupy odbiorców i miało dużą oglądalność. Musimy pamiętać o tym, że na danym portalu ofert jest wiele i w tej całej masie nasze ogłoszenie   musi się wyróżniać, aby zostać zauważone. Codziennie przybywają nowe oferty. 

Czynnikiem dodatkowym jest czas. Im dłużej to trwa, tym większa presja na sprzedającego i cenę. 

 

Media społecznościowe - Podobne reguły dotyczą także prezentacji oferty w mediach społecznościowych. Tutaj kluczową kwestią jest, jak szeroki zasięg mają nasze posty i do ilu osób praktycznie trafi nasza oferta.  Czy znamy bieżące algorytmy mediów społecznościowych i zasady jakie zastosować przy użyciu tego kanału komunikacji?

Można robić płatną kampanię reklamową za pomocą mediów społecznościowych – to znacznie zwiększa zasięg promocji, ale jak się za to zabrać? Jakie kryteria i jakie koszty wziąć pod uwagę.

Odrębną kwestią jest, czy nasza promocja trafia do właściwej grupy docelowej – czyli tych, którzy mogą być zainteresowani. Prawidłowe określenie grupy docelowej to często kluczowy warunek powodzenia promocji naszego ogłoszenia. Tutaj nie chodzi o to, aby nasza oferta trafiła do każdego, tutaj chodzi o to aby trafiła do osób, które ,mogą być zainteresowane. Profil grupy docelowej ułatwia to zadanie - ale jak go zdefiniować?

 

Promocja analogowa - W ramach promocji rozważmy:

Baner reklamowy – informacja dla kupujących że chcemy sprzedać.

Ulotki reklamowe – reklama podnosi prawdopodobieństwo transakcji,

Dzień Otwarty do prezentacji nieruchomości – wiele osób po obejrzeniu nieruchomości zaczyna rozważać zakup,

Telefony do potencjalnych kupujących – czy dysponujemy taką bazą?

Zarezerwujmy na to czas – czy dysponujemy czasem na co dzień do wykonania tych czynności?

 

Czy dysponujemy tymi środkami?

 

Na tym etapie trzeba wziąć pod uwagę prawidłowe definiowanie grupy docelowej nabywców danej nieruchomości w oparciu o analizę potrzeb i oczekiwań kupujących daną kategorię nieruchomości. Te wszystkie czynności powinniśmy rozważyć na etapie początkowym - przygotowywania oferty mieszkania do sprzedaży pod kątem reklamy  i dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców.

Czy jesteśmy odpowiednio przygotowani do tego etapu? Rozważmy to.

Zanim zabierzemy się do dalszych działań. Opiszemy je w następnym wpisie.

 

 

Ciąg dalszy niebawem.